Translate

miércoles, 17 de julio de 2013

1907 - Crítica als caçadors

Petites  cròniques

A un caçador de teles:

Incivil amic: M’heu fet convidar a una d’aquestes vostres sortides d’esparver en que cada mati, durant aquest temps, us trobeu tanta delícia i els pobres ocellets tanta malicia; suposo que en aquest convit m’haureu volgut fer un obsequi i per això no us reti­ro l’amistat: ja sé lo que és una fal·lera per més que sigui bàrbara; la que vostè domina us ha fet cec com fan als vostres dits als desventurats pinsans.

Tolereu-me la franquesa: he  de  dir-vos que em repugnen els vostres procediments d’enganyar animalons per sotmetre’ls després als vostres capritxos de torturador i  de  botxí. Sentiria massa ràbia per passar-me una ma­tinada al vostre costat, veient-vos espiar covardament amagat i amb ulls guspirejants de cobdícia la volada alegroia   d’emigrants que fugint del fred venen a caure a les vostres gra­pes roentes de crueltat que els esperen per esclafa-los-hi el caparró. Quin mal us han fet? Així pagueu als qui persegueixen les cuques que quan malmeten les verdures  de la vostra horta tant us fan renegar? Doncs digueu que si mai se’m presenta el cas de fer-vos al­gun favor serà qüestió de pensar-m’hi, essent aquest el vostre tarannà!

Si llegiu, com dieu, les meves cròniques, deuríeu haver recordat la que vaig dedicar als caçadors en general i haver-la tinguda en compte abans de dirigir-me la invitació; ara us afegiré que a vosaltres, caçadors de rams i teles, us considero com els apaches del gremi; no teniu fi utilitari que invocar, sols la vostra perversió, el vostre instint de tirà us mouen a fer dotzenes de víctimes; no us ve d’unes quantes que allà on no arriben els vostres enginys arriba la vostra proverbial fama de mentiders.

Amb això, no en parlem més: no vull vendre els meus sentiments per un plat de fesols amb botifarra que podrien oferir-me: cerqueu-vos companys que estiguin al vostre nivell.

JOHAN DE VICH.


        Gazeta Muntanyesa, de 30 d'octubre

No hay comentarios:

Publicar un comentario